فواید روزه داری برای بدن

فواید روزه داری
با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، مسلمانان سراسر جهان به امر روزه داری می‌پردازند. روزه‌داری اما علاوه بر این که نوعی عبادت دینی است، برای سلامتی هم فواید بسیاری دارد که قابل چشم‌پوشی نیستند. در متن پیش رو قصد داریم شما را با فواید روزه‌ داری آشنا کنیم.

استراحت معده
فواید روزه داری و کاهش دریافتی مواد غذایی فرصتی برای بدن ایجاد می‌کند تا استراحت کند و سوخت و ساز یا متابولیسم بدن به سطح طبیعی خودش برگردد. علاوه بر این با خنثی شدن اسید معده توسط صفرا، احتمال ایجاد زخم معده کم می‌شود.

سم زدایی بدن
روزانه مواد غذایی گوناگونی وارد بدن می‌شوند؛ این مواد ممکن است هر کدام حاوی موادی مضر و گاها سمی برای بدن باشند. فواید روزه‌ داری به سم‌زدایی طبیعی بدن و خارج کردن مواد غیرضروری از بدن کمک می‌کند و سبب می‌شود قدرت و سلامت عمومی بدن در طول زمان افزایش یابد.

کاهش چربی های اضافی بدن
فواید روزه داری برای بدن

ضمن روزه داری بدن ناچار است که برای بدست آوردن انرژی کافی، از چربی‌های غیرضروری انباشته در بدن استفاده کند. به همین منظور روزه داری کمک می‌کند که چربی‌های غیرضروری بدن سوخته و به جای آن سطح چربی مفید بدن یا همان کلسترول HDL بالا برود. علاوه بر این روزه داری می‌تواند در افراد مبتلا به چاقی یا اضافه وزن، به کاهش وزن و از بین بردن چربی‌های اضافی ناحیه شکم کمک کند.

کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی
عوامل بسیار زیادی هستند که می‌توانند احتمال بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را بالا ببرند؛ بسیاری از این عوامل وابسته به سبک زندگی فرد هستند و درصورت اصلاح سبک زندگی تاثیرشان کمتر می‌شوند. از جمله فشار خون بالا، دیابت و چربی خون بالا. روزه داری به اصلاح چربی خون، کنترل فشار و قند خون کمک می‌کند. به همین علت می‌تواند به طور غیرمستقیم در کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی موثر باشد.

فواید روزه داری برای بدن

کمک به ترک اعتیاد به سیگار
از آن جایی که مصرف سیگار و مواد مخدر روزه را باطل می‌کنند، امر روزه داری سبب می‌شود که فرد اجبارا مصرف این مواد را کم کرده و به تدریج تمایلش به مصرف آن‌ها هم کمتر شود. به همین دلیل یکی از فواید روزه داری کاهش و یا ترک اعتیاد است.

تسریع روند درمان دیابت نوع 2
دیابت نوع 2 اغلب در سنین بالا و به دنبال چاقی و کم‌تحرکی بروز پیدا می‌کند. انجام روزه‌داری سبب می‌شود که حساسیت سلول‌های بدن به هورمون انسلوین بیشتر شده و درنتیجه قند خون سریع‌تر کاهش یافته و روند بهبود بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 تسریع پیدا کند. با این حال درصورت ابتلا به بیماری دیابت پیش از اقدام به روزه داری لازم است در این باره با پزشک خود مشورت کنید.

کاهش اضطراب
روزه گرفتن به کاهش سطح اضطراب بدن و تقویت روحیه کمک می‌کند. علاوه بر این روزه می‌تواند به تقویت عملکرد مغزی کمک کند. این به دلیل کاهش سطح کورتیزول خون یا همان هورمون اضطراب در بدن است.

دیدگاه شما

استفاده از مطالب لوتوس طب برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام لوتوس طب و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به لوتوس طب تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.