آیا طب سنتی چین زندگی شما را بهبود می‌بخشد؟ ( قسمت اول )

به عنوان یک ایرانی، به خاطر می‌آورم که پدر بزرگ و مادر بزرگم از بادکش (وسیله ای به شکل فنجان که با ایجاد مکش موجب افزایش جریان خون در بافت ها می‌شود) در پشت خود استفاده می‌کردند؛ حتی برخی از آنها نیز حجامت می‌کردند. این روش ها همان راهکار های ارائه شده توسط طب سنتی چین است که برای بهبود زندگی افراد پیشنهاد شده است. طب چینی نه تنها علت اصلی بسیاری از بیماری ها را برطرف می‌کند، بلکه به کاهش علائم این بیماری ها نیز کمک می‌کند. تاریخچه این روش طبی به بیش از 2200 سال پیش برمی‌گردد. طب سنتی چینی روش های متفاوتی دارد که عبارتند از :

طب سوزنی

استفاده از یک سوزن بسیار ظریف که در عمق پوست حرکت کرده و به لایه های مشخصی از بافت نرم شامل میوفاشیال ( قسمتی از بافت نرم شامل عضله و غلاف پوشاننده آن ) و پریوست ( لایه غنی از عصب و پوشاننده قسمت خارجی استخوان است ) می‌رسد. این عمل با آزاد شدن موادی مانند اندورفین، نوراپی نفرین و انکفالین، که مسکن های طبیعی برای بدن هستند، همراه است. این مواد پیام های عصبی را به مغز مخابره می کنند و باعث کاهش درد می‌شوند.

فرمولاسیون گیاهی چینی

یک فرمولاسیون با توجه به شرایط هر فرد و با ترکیب خاصی از گیاهان مختلف برای او تهیه می‌شود که می‌توانند متغیر های گوناگونی در بدن مانند درجه حرارت و میزان گردش خون را تحت تاثیر قرار دهند. فرمولاسیون های گیاهی چینی قرن هاست که به عنوان یک تقویت کننده سیستم ایمنی تجویز می‌شوند. همچنین این مواد با کاهش خلط و بلغم شرایط مساعد برای رشد ویروس ها، باکتری ها و میکروب های بیماریزا را از بین می‌برند.

گوآشا ( Gua sha )

کاربرد یک شیء دارای لبه به نحوی که به آرامی و چند بار بر روی موضع درد حرکت داده شود، در شرق آسیا برای قرن ها استفاده شده است. Gua sha نام تکنیکی است که برای ریلکس کردن میوفاشیال استفاده شده و نه تنها جریان خون را در موضع افزایش می‌دهد بلکه باعث جمع شدن و کوچک شدن محدوده درد و ناراحتی می‌شود.

بادکش درمانی ( Cupping )

 

 

یکی دیگر از تکنیک های درمانی برای ریلکس کردن میوفاشیال است که با بالا بردن لایه سطحی پوست و ایجاد یک حالت مکش باعث حرکت بیشتر جریان خون به سمت لایه های مختلف بافت می‌شود. بادکش درمانی موجب بهبود جریان خون موضع و در نتیجه شستشو و پاک کردن سموم مضر و جایگزین کردن آن با خون حاوی مواد غذایی می‌شود.

در شماره آتی مجله در مورد سایر روش های درمانی طب سنتی چین سخن خواهیم گفت
دکتر کیان معصومی
دکترای اکوپانکچر و طب چینی

دیدگاه شما

استفاده از مطالب لوتوس طب برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام لوتوس طب و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به لوتوس طب تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.