استرس و اضطراب چگونه سبب دردهای فک، صورت و دندان می شود ؟

دردهای دهان و دندان دارای علل متفاوتی می باشند. پوسیدگی های دندانی، شکستن دندان، عفونت لثه، بیماری های سیستمیک تاثیرگذار روی اعصاب، بیماری های عصبی و حتی استرس و اضطراب میتواند سبب دردهای فک ، صورت و دندان شود. در شرایط دنیای امروزی و با حجم زیاد نگرانی ها و اضطراب های مربوط به ویروس کرونا افراد دچار استرس زیادی هستند.

استرس یکی از عوامل اصلی دندان قروچه و یا سابیدن دندانها به هم در افراد است. بیماران اغلب به دلیل استرس زیاد در طول روز این فشار را به صورت دندان قروچه در زمان خواب و به صورت ناخوداگاه تخلیه میکنند. گاهی به دلیل فشار استرس فراوان افراد حتی درطول روز دندان ها را روی هم فشرده و یا بهم می سابند.

فشار دادن یا سابیدن دندانها روی هم سبب فعال شدن عضلات فک و صورت شده و باعث کار کردن و یا انقباض و انبصاط این ماهیچه ها می شود. در ضمن مفصل گیجگاهی که محل اتصال فک پایین و بالا است هم در این پروسه فشار دادن دندان ها روی هم دچار فرسایش و فشار اضافی می شود. ماهیچه های فک و صورت و مفصل گیجگاهی ما قادرند که فشارها و کار در زمان غذا خوردن را تحمل کنند. این فشارها در حین غذا خوردن در طول شبانه روز معمولا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه می باشد. حال این عضلات و مفصل گیجگاهی به خاطر استرس وفشار مداوم دندان قروچه ممکن است ۱۰ تا ۱۸ ساعت تحت فشار و فعالیت باشند. این فشار و فعالیت بیش از حد عضلات صورت ومفصل گیجگاهی سبب خستگی و فرسایش انها شده و متعاقبا باعث دردهای فک و صورت و مفصل گیجگاهی می شود. این درد ناشی از التهاب و خستگی این عضلات و مفصل است.
گاهی این فشار های زیاد بخاطر دندان قروچه باعث ساییدگی دندان ها و حتی شکستن انها میشود. گاهی این فشارها دندان های عصب کشی شده یا دندان هایی که حساس بوده اند را حساس تر از قبل و گاهی دردناک می کند. گاهی این خستگی و درد ناشی باعث شروع سر دردهای میگرنی یا دیگر سر دردها می شود. حتی گاهی این دردها باعث انتقال درد به ناحیه گردن و پشت سر شده و سبب احساس درد در این نواحی می شود.

 

 

از آن جایی که بهترین روش برای درمان درد، درمان منشا درد است، توصیه می شود که از روش های مختلف برای کاهش استرس استفاده گردد. روش هایی مثل مدیتیشن، یوگا و ورزش کردن مداوم، از استرس و اضطراب بیماران کم میکند. گاهی افراد، نیازمند کمک روانشناس و روانپزشک برای کاهش استرس هستند. گاهی توصیه میشود با استفاده از نایت گارد یا ورزش های عضلات صورت و ماساژ تراپی این فشارها و التهاب کاسته شود. در نهایت این فشارها و درد و التهاب می تواند با مصرف دارو یا تزریق داروهای ضد التهابی از بین برود.

در افرادی که دارای بیماری های سیستمیک مانند دیابت یا بیماری های عصبی هستند، استرس می تواند تشدید کننده دردهای عصبی درناحیه فک و صورت شود. افرادی که دچار دندان قروچه یا سابیدن دندان بهم هستند اغلب درد را در ناحیه دندان های عقبی بالا و پایین احساس میکنند، اغلب این افراد قادر به اشاره به یک دندان که باعث درد انها شده نیستند و درد را در کل فک احساس می کنند. گاهی این فشار ها باعث حساس شدن همه دندان ها یا تحلیل استخوان و لثه این افراد و حتی باعث لق شدن و شکستن دندان ها می شود. در این بیماران معمولا پوسیدگی یاعفونت دندان وجود ندارد. گاهی این بیماران از خستگی و درد در عضلات فک و صورت ، مفصل و دندان ها هنگام صبح و بعد از بیدارشدن گله میکنند. گاهی این بیماران قادر به خوردن غذاهای سفت به علت درد فک و صورت و دندان نیستند. این ها همگی می تواند نشانه دندان قروچه یا سابیدن دندانها در خواب به علت استرس و اضطراب در طول روز باشد.

متاسفانه در شرایط کنونی سر درگمی به علت پاندمی کر‌ونا بسیاری از افراد دچار استرس و اضطراب زیاد هستند و این استرس باعث فشارهای عصبی و دندان قروچه و دردهای ناشی از ان شده است. به افرادی که دچار دندان قروچه هستند و یا افرادی که به خاطر استرس و اضطراب دچار درد های عصبی فک و صورت شده اند توصیه می شود که از روش های کاهش استرس در قدم اول استفاده کنند و در قدم دوم و در صورت ادامه این دردها به دنداپزشک خود مراجعه نمایند تا با کمک گرفتن از درمان هایی مثل نایت گارد یا داروهای ضدالتهاب این مشکل را درمان کنند.

دکتر امیر بلوچ

دیدگاه شما

استفاده از مطالب لوتوس طب برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام لوتوس طب و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به لوتوس طب تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.