به چه دلایلی چاق می شویم؟

چاقی یک بیماری پیچیده است و زمانی رخ می دهد که وزن فرد بیشتر از وزنی باشد که برای قد او سالم در نظر گرفته می شود. چاقی بر کودکان و همچنین بزرگسالان تأثیر می گذارد. عوامل زیادی می توانند در افزایش وزن نقش داشته باشند، از جمله الگوهای غذا خوردن، سطح فعالیت بدنی و شرایط خواب. عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، ژنتیک و مصرف برخی داروها نیز نقش دارند.

به چه دلایلی چاق می شویم؟
غذا، فعالیت و خواب

الگوهای غذا خوردن و فعالیت بدنی، خواب ناکافی و چندین عامل دیگر بر افزایش وزن تأثیر می گذارد.

عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت

شرایطی که در آن زندگی، تحصیل یا کار می کنیم، عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت نامیده می شوند. اگر این شرایط از سلامتی حمایت نکنند، انتخاب غذای سالم و فعالیت بدنی کافی دشوار است. تفاوت در عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، بر خطرات بیماری مزمن، از جمله چاقی، در بین گروه‌های نژادی، قومی، اجتماعی و همچنین در مناطق جغرافیایی مختلف و در میان افراد با توانایی‌های فیزیکی متفاوت تأثیر می‌گذارد.

مراکز مراقبت از کودکان، مدارس یا جوامع از طریق غذاها و نوشیدنی‌هایی که ارائه می‌دهند و فرصت‌های فعالیت بدنی که فراهم می‌کنند، بر الگوهای غذا خوردن و فعالیت تأثیر می‌گذارند.

ژنتیک

تغییرات ژنتیکی در جمعیت های انسانی به کندی رخ می دهد که مسئول همه گیری چاقی نیست. با این حال، انواع مختلفی از ژن‌ها ممکن است با افزایش گرسنگی و دریافت غذا، به چاقی کمک کنند. به ندرت، یک نوع خاص از یک ژن باعث ایجاد الگوی واضحی از چاقی ارثی در یک خانواده می شود.

بیماری ها و داروها

برخی از بیماری ها، مانند بیماری کوشینگ، ممکن است منجر به چاقی یا افزایش وزن شود. داروهایی مانند استروئیدها و برخی داروهای ضد افسردگی نیز ممکن است باعث افزایش وزن شوند. تحقیقات در مورد نقش عوامل دیگر مانند قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و … در حال انجام هست.

چه راهکارهایی وجود دارد؟

الگوهای غذا خوردن

تغذیه سالم شامل مصرف انواع سبزیجات و میوه ها، غلات کامل، انواع غذاهای پروتئینی بدون چربی و لبنیات کم چرب و بدون چربی می باشد. همچنین پیشنهاد می شود غذاها و نوشیدنی های حاوی قند، چربی جامد یا سدیم را محدود کنید. برای داشتن وزن سالم به متخصص تغذیه مراجعه کنید.

فعالیت بدنی

فعالیت بدنی در گروه های سنی مختلف شامل برنامه های متنوعی می باشد. کودکان با توجه به سنشان باید فعالیت با ساعات مشخص داشته باشند. بزرگسالان به 150 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط در هفته نیاز دارند.

توصیه می شود محیط‌هایی برای پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری را برای افراد ایجاد کنند تا به مقصدهای روزمره خود دسترسی آسان و سالم داشته باشند.

به چه دلایلی چاق می شویم؟

عوامل اجتماعی موثر بر سلامت

سیستم‌های سلامت و آموزشی می‌توانند برنامه هایی را که به تغذیه، فعالیت بدنی و … می‌پردازند برای رفع موانع دستیابی به سلامت ایجاد کنند.

اما چه ترکیباتی می توانند در کاهش وزن موثر باشند؟

عصاره ی میوه گارسینیا کامبوجیا: حاوی مقادیر بالا از هیدروکسی سیتریک اسید است که باعث کاهش اشتها و کاهش تولید چربی در بدن می شود. همچنین اثر آن روی پروفایل چربی در برخی مطالعات گزارش شده است که بیان میکند باعث کاهش کلسترول، کاهش LDL، کاهش تری گلیسرید و افزایش HDL می شود.

عصاره ی برگ چای سبز: کاملیا سیننسیس یا عصاره برگ چای به علت فواید متعددی که برای سلامتی دارد مشهور است. این عصاره غنی از کافئین، ال تیانین و کاتچین می باشد که غالب ترین کاتچین آن اپی گالوکاتچین گالات است و با افزایش متابولیسم چربی باعث کاهش وزن می شود.

عصاره ی گوارانا: گوارانا گیاهی بومی آمازون می باشد و حاوی کافئین، تئوفیلین و تئوبرومین هست که به علت کافئین موجود در آن، متابولیسم را افزایش می دهد، در نتیجه کالری بیشتری سوزانده می شود.

عصاره ریشه رودیولا: ریشه این گیاه که در مناطق سردسیر اروپا و آسیا رشد می کند، دارای روزاوین می باشد که به چربی سوزی بیشتر کمک می کند.

کرومیوم پیکولینات : کرومیوم در قالب پیکولینات جذب مناسبی دارد احتمالا باعث کاهش قند خون و کاهش اشتها می گردد.

عصاره فلفل سیاه : حاوی ماده فعال پیپرین است که باعث افزایش متابولیسم چربی،کاهش تشکیل سلول های چربی و افزایش فراهمی زیستی مواد مغذی می شود.

به چه دلایلی چاق می شویم؟

عضو جدید خانواده ویتاول، مکمل مهبافیت، محصولی موثر است که با دارا بودن این ترکیبات طبیعی در کاهش اشتها، کمک به متابولیسم چربی ها و کربوهیدرات ها، کاهش چربی های دور شکم و تناسب اندام نقش دارد. این مکمل لاغری به تازگی توسط شرکت مهبان دارو دارنده گواهی GMP، با بالاترین سطح کیفیت تولید و به بازار عرضه شده است. افرادی که هر گونه بیماری خاص دارند (مشکلات کبدی، کم خونی و…) و یا دارو یا مکمل خاصی مصرف می کنند، حتما پیش از مصرف با پزشک مشورت کنند!

دیدگاه شما

استفاده از مطالب لوتوس طب برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام لوتوس طب و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به لوتوس طب تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.