خواص توت فرنگی

5 خواص درمانی توت فرنگی
توت فرنگی یکی از میوه های محبوب بهاری است که وجود ماده ای به نام فلاونوئید در این میوه، باعث رنگ قرمز و غنی آن می شود در این مقاله به بررسی خواص توت فرنگی میپردازیم.

این میوه، به دلیل داشتن ویتامین های مختلف، از جمله ویتامین C، فولات، مواد معدنی، آنتی اکسیدان هایی همچون آنتوسیانین، اسید الاجیک، کوئرستین، کامفرول و فیبر، خواص زیادی همچون:

کاهش التهاب
بهبود عملکرد قلب
کنترل قند خون
بهبود حافظه
بهبود میزان کلسترول
جلوگیری از سرطان
جلوگیری از پیری
و … دارد.

همچنین، مصرف توت فرنگی، به دلیل خاصیت ضدعفونی کننده ی آن، به پاکسازی خون کمک می کند. به طور کلی، مصرف این میوه برای افراد مبتلا به دیابت و بیماری های قلبی، مفید است و به ارتقاء سلامتی بدن کمک می کند بنابراین خواص توت فرنگی به درمان بیماری ها کمک چشم گیری می کند.

پنج خواص توت فرنگی
تقویت سیستم ایمنی و کمک به سلامت بدن
این میوه به دلیل داشتن ویتامین C، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و باعث بهبود سرماخوردگی و سرفه می شود. وجود آنتی اکسیدان های قوی در توت فرنگی، مانع از رشد تومورهای سرطانی و بروز التهاب در بدن می شود.

همچنین، وجود پتاسیم و این آنتی اکسیدان ها در توت فرنگی، از تشکیل لخته های خونی و بروز سکته مغزی جلوگیری می کند.

وجود فیبر و آب در این میوه، باعث منظم شدن حرکات روده و حجیم شدن مدفوع شده، و از بروز مشکلات گوارشی همچون یبوست جلوگیری می کند.

علاوه بر این، خواص توت فرنگی از بروز بیماری های چشمی همچون آب مروارید و ماکولار جلوگیری کرده و به سلامت و بهبود عملکرد سلول های شبکیه چشم کمک می کند. همچنین، خواص توت فرنگی به سلامت جنسی مردان و افزایش تعداد اسپرم کمک می کند.

یکی دیگر ازخواص توت فرنگی وجود کوئرستین در این میوه، موجب خواص ضدالتهابی آن می شود؛ در نتیجه، مصرف آن در افراد مبتلا به آسم و آلرژی، باعث بهبود علائم و درمان آبریزش بینی، کهیر و آبریزش چشم می شود.

علاوه بر این، این میوه به دلیل داشتن قند کم و فیبر زیاد، به تنظیم قند خون کمک کرده و برای افراد دیابتی مفید است. همچنین، مصرف توت فرنگی در این افراد، بیماری های کلیوی ناشی از دیابت را به طرز چشمگیری کاهش می دهد؛ بنابراین، مصرف این میوه برای این افراد بسیار مفید است.

خواص توت فرنگی

بهبود بیماری های قلبی – عروقی
بر اساس مطالعات صورت گرفته ، مصرف منظم توت فرنگی، و حداقل سه بار در هفته، به دلیل داشتن آنتوسیانین، احتمال بروز حملات قلبی در زنان جوان و میانسال را، تا 32 درصد کاهش می دهد.

همچنین از دیگر خواص توت فرنگی، وجود کوئرستین فلاونوئیدها در این میوه است که باعث خاصیت ضدالتهابی آن شده و با کاهش آسیب ناشی از LDL بالا، احتمال بروز تصلب شریان را کاهش می دهد. از سوی دیگر، پلی فنول های موجود در این میوه، به دلیل خاصیت ضدالتهابی، فشار خون را کاهش داده و مانع از تولید پلاکت می شود، در نتیجه احتمال بروز بیماری های قلبی – عروقی را کاهش می دهد.

علاوه بر این، وجود مقادیر بالای پتاسیم در توت فرنگی، باعث خنثی شدن سدیم بدن شده و به کنترل فشار خون، در افرادی که به فشارخون بالا مبتلا هستند، کمک می کند.

طبق مطالعات دیگری، مصرف توت فرنگی به دلیل کاهش میزان هموسیستئین خون، از آسیب لایه های داخلی شریان ها، جلوگیری می کند. همچنین، وجود فیبر و پتاسیم در این میوه، به سلامتی قلب کمک می کند که این از مهمترین خواص توت فرنگی محسوب می شود.

درمان افسردگی
از دیگر خواص توت فرنگی میتوان به وجود فولات در این میوه، مانع از تولید هموسیستئین در بدن شده و به درمان افسردگی کمک می کند. در واقع، هموسیستئین، مانع از تولید هورمون هایی همچون سروتونین، دوپامین و نور اپی نفرین، می شود که علاوه بر تنظیم خلق و خو، روی خواب و اشتها نیز اثر می گذارند. بنابراین، مصرف توت فرنگی باعث کاهش میزان هموسیستئین و درمان افسردگی می شود.

کاهش وزن
وجود آنتی اکسیدان و آنتوسیانین در این میوه، باعث افزایش متابولیسم بدن، وجود فیبر در آن باعث کاهش اشتها، و خاصیت ضدالتهابی آن، باعث بهبود عملکرد هورمون های مؤثر در کاهش وزن می شود؛ در نتیجه مصرف توت فرنگی به کاهش وزن کمک می کند.

خواص توت فرنگی

بهبود مشکلات پوست
وجود ویتامین C و آنتی اکسیدان در این میوه، باعث افزایش کلاژن سازی پوست شده، و چین و چروک پوست را کاهش می دهد. همچنین، ماساژ این میوه روی پوست، باعث کاهش چربی بیش از حد پوست شده، و به درمان جوش و آکنه کمک می کند.

دیدگاه شما

استفاده از مطالب لوتوس طب برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام لوتوس طب و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به لوتوس طب تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.