زیره سبز و سیاه چه تفاوتی با هم دارند؟

زیره یکی از طعم دهنده های جذابی است که امروزه پای ثابت اکثر ترکیبات غذایی به شمار می رود. اما زیره سبز و سیاه هر یک چه خواص و چه تفاوت هایی دارند و کدامیک برای مصرف گزینه مناسب تری هستند؟ در ادامه این پست از طبینجا شما را با خواص زیره سبز و سیاه بیشتر آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

هر دو زیره سبز و سیاه از تیره گیاهان Apiaceae به عمل آمده و هر دو نوعی چاشنی غذایی به حساب می آیند. با این حال، از نظر طعم، آنها کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند. زیره به طور کلی یک ادویه محبوب به شمار می رود که در آمریکای لاتین، خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی و هند برای بسیاری از غذاهای سنتی منطقه ای استفاده می شود.

زیره معمولی (Cuminum)
زیره که منشا آن دریای مدیترانه است، یکی از دانه های فراوانی است که رومیان باستان هم به عنوان ادویه و هم به عنوان دارو از آن استفاده می کردند. زیره دارای ویژگی های نگهدارنده و یکی از دلایلی است که اغلب در گوشت هایی مانند سوسیس یافت می شود.

یکی از اولین کاربردهای پزشکی زیره در هند بود، جایی که آنها از زیره برای تقویت سلامت گوارش استفاده می کردند. حتی امروزه در شرق هند، مردم هنوز دانه های زیره را در آب می جوشانند و از آن به عنوان دارویی برای ادم، بیماری های قلبی، ناراحتی های معده، استفراغ و تب استفاده می کنند. گفته می شود زیره اسپاسم روده را تسکین داده، نفخ معده و روده را از بین برده و همچنین اشتها را تحریک می کند.

کومینالدئید ماده طبیعی موجود در دانه‌های زیره است که طعم آجیلی، لیمویی، فلفلی و کمی تلخ را به آن‌ها می‌دهد. کومینالدئید حاوی آنتی اکسیدان های بسیار قوی است که امکان پیشگیری از بیماری های ناشی از غذا و بهبود علائم را در بیماران مبتلا به IBS یا سندرم روده تحریک پذیر از جمله موارد دیگر بررسی می کند. همچنین اعتقاد بر این است که دانه زیره سیاه (Nigella sativa) خطر ابتلا به برخی بیماری های عصبی مانند پارکینسون را کاهش می دهد.

زیره سیاه (Nigella sativa)
هنگامی که در مورد زیره سیاه صحبت به میان می آید، کمی سردرگمی ممکن است به وجود بیاید، چرا که دو گیاه مختلف Bunium bulbocastanum و Nigella sativa هر دو معمولاً به عنوان زیره سیاه شناخته می شوند. گیج‌کننده‌تر اینکه، دانه‌های هر دو گیاه به دلیل ویژگی‌های دارویی خود ارزشمند هستند.

تا به امروز، تحقیقات گسترده ای در مورد زیره سیاه انجام نشده است، اما برخی از مطالعات حاکی از این است زیره سیاه ممکن است در چندین زمینه مانند مبارزه با عفونت های باکتریایی خاص که به خوبی به آنتی بیوتیک ها پاسخگو نیستند و همچنین احتمالاً در کاهش اثرات عوارض دیابت ناشی از اکسیداسیون و گلیکوزیله شدن ها، موثر باشند.

زیره معمولی هم از لحاظ طعمی سالم و خوشمزه بوده و هم از نظر دارویی مفید است. این طعم دهنده همچنین به دلیل داشتن ویتامین C و ویتامین A فراوان، مغذی است. زیره همچنین با داشتن فیبر غذایی دارای خواص محرک، ضد میکروبی و ضد قارچی است. در نهایت، زیره یک منبع عالی از آهن و یک ماده معدنی مهم است.

خواص زیره سبز و سیاه
هر دو نوع زیره سبز و سیاه با داشتن طبعی گرم، برطرف کننده نفخ گوارشی و ضد اسپاسم محسوب می شوند. اما تنها تفاوتی اندک در شدت خاصیت این دو به چشم می خورد از جمله این که:

خواص زیره سبز
تقویت هضم
منبع غنی از آهن
کمک به مدیریت دیابت
بهبود کلسترول خونی
کمک به کاهش وزن و حذف چربی ها
پیشگیری از ابتلای به بیماری های غذایی
کمک به عدم وابستگی به مواد مخدر
مبارزه با التهاب
خواص زیره سیاه
بهبود آکنه
بهبود علائم تب یونجه
بهبود سرفه و آسم
بهبود عملکرد ریه در مبتلایان به بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD)
کمک به بهبود زخم های گوارشی ناشی از هلیکوباکترپیلوری
کمک به کاهش فشار خون بالا
کمک به کاهش درد سینه در قاعدگی
تفاوت زیره سبز و سیاه در آشپزی
شاید عمده ترین تفاوت مابین زیره سبز و سیاه اختلاف مابین طعم آنها باشد. این اختلاف نشات گرفته از وجود اسانس های متفاوت در آنها است و باعث شده که از زیره سیاه بیشتر در غذاها استفاده شود اما زیره سبز با داشتن عطر و طعمی ملایم در محصولات تجاری مانند کرم ها و لوسیون ها به کار می رود.

زیره سیاه تلخ تر است و در غذاهای خاصی مانند غذاهای شمال و غرب هند استفاده می شود. اما خواص دارویی به تنهایی آن را به یک گیاه مفید تبدیل می کند. بدین ترتیب چه زیره معمولی یا سیاه را انتخاب کنید، ماده ای واقعا خاص را به رژیم غذایی خود اضافه خواهید کرد.

دیدگاه شما

استفاده از مطالب لوتوس طب برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام لوتوس طب و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به لوتوس طب تعلق دارد.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.